základní informace
průvodce festivalem
Na startovní čáře letošní Grand Prix Česká Lípa se objeví jeden z nejikoničtějších monopostů předválečné éry – Alfa Romeo Tipo B, známá také jako P3. Tento vůz, navržený geniálním Vittoriem Janem, znamenal v roce 1932 skutečnou revoluci – byl to vůbec první evropský centrální monopost určený pro závody Grand Prix.
Původně závodil přímo pod hlavičkou továrního týmu Alfa Romeo, později byl svěřen tehdy mladému a ambicióznímu týmu Scuderia Ferrari. Za jeho volant usedala absolutní špička tehdejších pilotů: Tazio Nuvolari, Louis Chiron, Giuseppe Campari, Baconin Borzacchini, Luigi Fagioli, Achille Varzi, Rudolf Caracciola a mnozí další.
Tipo B debutoval v červnu 1932 na Velké ceně Itálie v Monze. Tazio Nuvolari tehdy předvedl výkon, který se stal základem legendy – vítězství hned při prvním nasazení. Ale opravdový zápis do zlaté knihy motorsportu přišel v červenci 1935 na Nürburgringu, kde již zastarávající Alfa Romeo Tipo B porazila nejmodernější a technologicky vyspělé vozy Mercedes-Benz a Auto Union. Nuvolariho triumf, dosažený navzdory papírově slabšímu vozu, se stal symbolem odhodlání a jezdeckého mistrovství.
Oproti předchozímu dvoumístnému osmiválci Alfa Romeo 8C Monza byl Tipo B koncipován jako čistokrevný monopost – každý jeho komponent byl navržen speciálně pro závody Grand Prix.
Pod kapotou se ukrýval osmiválcový motor v monoblokové konstrukci, s užší klikovou skříní a dvěma kompresory. Inovativní řešení „Testa fissata“ – pevná hlava válců – odstranilo potíže s těsněním a umožnilo motoru o objemu 2,9 litru podávat spolehlivý výkon.
V rámci Speed Festivalu 2025 budete mít jedinečnou možnost vidět tento skvost v Grand Prix Aleji, kde si jej budete moci prohlédnout zblízka, a následně v akci při večerní Grand Prix. Zvuk kompresoru, štíhlá karoserie a charisma meziválečných závodních strojů – to vše se vrátí přímo do ulic České Lípy.