základní informace
průvodce festivalem
Roman Franta (*1960) je výrazný český malíř, známý svými originálními malbami brouků, barevnými strukturami a hravou symbolikou. Vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze a jeho díla byla vystavena nejen v Česku, ale i v zahraničí. Jeho tvorba se pohybuje na pomezí realismu, humoru a konceptuálního umění. K motorismu má blízký vztah – nejen skrze vlastní zkušenost motorkáře, ale i díky sérii obrazů s ikonickým VW Broukem, nebo projektům, v nichž propojuje automobilový design a výtvarný nadhled. V rámci výstavy Speed Art představí svou typicky „frantovskou“ interpretaci spojení mezi světem aut a výtvarného umění.
Jezdím na motorce, na lyžích a hraju tenis, takže adrenalin a relaxace.
Vnímám to asi nejvíc konceptuálně, musím mít nějaký dostatečný nápad, abych se pustil do jeho zpracování. Párkrát jsem si s touto tematikou pohrával v souvislosti mých malovaných brouků a VW brouka. Díky tomu jsem namaloval asi pět obrazů VW broukem. Jednou s papežem, když končila výroba v Mexiku, tak papež Pavel II dává požehnání poslednímu „broukovi“. Pak to bylo s Ferdinandem Porschem, kdy naopak vypouštěl prvního VW brouka do světa (do lesa), pak s německou otázkou, kdy si Hitler vymyslel lidový vůz a Porsche mu ho vyrobil, pak to také bylo se skupinou Beatles, kdy se členové skupiny dívají na VW brouka, potom také vytetovaný VW brouk, ale jen na obraze, atp. A pak jsem ještě jednou namaloval svou motorku s nahou dívkou v sedle, jak jí pozorují Brouk Pytlík a Ferda mravenec na louce u Mělníka.
A taky jsem jednou pomaloval střechu MiniCoopera anglickými brouky, tzn., že měli na krovkách design anglické vlajky. A taky jsem pomaloval haubnu staré Škodě sedan, kde motivem byly ústa a nos v abstraktním, geometrickém provedení.
Setkání umělců, uměleckých artefaktů s krásnými auty, veterány a automobilovými nadšenci, kde můžeme porovnávat, jak kdo o autech a umění přemýšlí, přemítá, uvažuje.
je zodpovězeno v odpovědi 2. otázky. Vlastně jsem si ještě pomaloval helmy broučími motivy a také z aranžérské figuríny jsem udělal černou motorkářku.
Hned mě napadne Theodor Pištěk a jeho hyperrealistické obrazy, formule, motory, závodníci a potom Otakar Švec a jeho motorkář – Sluneční paprsek. Pak samozřejmě Kamil Lhoták, David Černý a jeho „chodící“ Trabant, auta, jako visící maso a ze zahraničních např. Erwin Wurm, rakouský umělec, který vystavuje obézní, laminátová, růžová auta. Ale jinak u mnoha umělců se vyskytuje na plátnech automobil.
Autodesignéry moc neznám, jenom mi utkvěl v paměti Jozef Kabáň, který navrhl jedno z posledních Bugatti Veyron, pak byl ve VW, pak ve Škodovce a teď dělá pro Číňany. Tak ten je hodně výraznej a vždycky něčím danou značku oživí. Z praktických důvodů se mi líbí SUV např. Land – Rang Rovery. Sám mám Jeep Commander a předtím jsem měl JEEP Sport a JEEP Cherokee. Dobře se do toho leze a je to bezvadný a bezpečný na hory. Líbí se mi také staré „Ameriky“ 60 léta, uvnitř jsou velký a pohodlný.
Své dílo vnímám jako výzvu a uvidíme, jak zapadne mezi ostatní autory, co vymyslí 😊
Nicky Lauda, Jackie Stewart, Michael Schumacher, Valentino Rossi, Karel Loprais.
Neovlivňuje mě, ale technologický pokrok vnímám. Možná mě ovlivňuje podvědomě.
Právě mi probíhá výstava obrazů v Liberci v Galerii 228 a mezi tím jsem začal nový cyklus obrazů, který budu poprvé prezentovat příští rok v Praze a pravděpodobně v Karlových Varech. Po 15-ti letech jsem se vrátil k množinám a strukturální malbě, kde výrazným prvkem je práce s barvou.
Roman Franta 2025