základní informace
průvodce festivalem
Jsem obecně příznivcem techniky a pohybu. Pocházím z industriální oblasti severních Čech, mám tedy rád vše co je spojeno se stroji a průmyslem. Pohybující se stroje a nejen automobily jsou pro mě úžasným důkazem lidské důmyslnosti. Fascinuje mě schopnost člověka oživit a rozpohybovat mrtvý materiál jako je železo pomocí elektřiny. Mé umění je pod vlivem této zkušenosti a fascinace technikou.
Tento vztah vnímám jako estetický a konceptuální. Design automobilů je úžasným odrazem danné doby, kdy tvary , mimo jiné , odrážejí společenskou náladu a vkus.
Zajímají mě hraniční oborové vazby. Spojení umění a motorismu je zdánlivě vzdálený vztah, ale, Speed festival dokazuje, že to nění až tak veliká vzdálenost. Speed art je výzva pro umělce příležitost zavzpomínat na minulé směry a s podobnou vášní jako futuristé hledat vazby mezi technikou a uměním.
Motosport mě přímo neovlivnil, mám raději živé koně na dostizích než koně pod kapotou. Musím přiznat, že mě baví barevnost sportovních údálostí. Závody formule 1 mají skvělou atmosféru a barevnou náladu.
Asi každého napadnou skvělé obrazy Theodora Pištěka, ale rád bych zmínil práci sochařů jako je Otto Gutfreund nebo dílo Motocyklista od Otakara Švece.
Oblé tvary osobních automobilů 30. a 50. let jsou úžasné, ale já jsem milovníkem hrubé síly. Preferuji auta teréní a nákladní. Můj otec byl řidičem z povolání na šachtě a já strávil dětství v kabině skoro všech socialistických náklaďáků. Nejlepší vzpomínky mám na Tatru 148 ve verzi Mix, se kterou jezdil otec nejvíc. Zjistil jsem, že kabinu navrhl Bohumil Bek, konstruktér Tatry Kopřivnice. Tatra 148 není ale mým Dream car, rád bych byl vlastníkem legendárního válečného vozu Willys MB a Ford GPW.
Mé dílo na Speed Art bude solitérní výpovědí a zcela jistě půjde o prostorové sochařské dílo.
Z mého vztahu k nákladním automobilům plyne můj zájem o dakarskou rallye, vždy se na přenosy dívám a klidně bych jel v doprovodu jako dokumentující umělec. Mohl bych kreslit momentky z bivaku nebo startu. Jo, to by mě bavilo. Závody v drsné přírodě mě lákájí. Jestli mám zmínit osobnost motosportu, tak je to Karel Loprais. V 80. letech jsem sledoval úspěchy českých posádek a strašně se mi esteticky líbila ta auta. Zase ta barevnost polepů, co mě fascinuje.
V mé umělecké tvorbě májí technologie velký význam, pracuji v oblasti umění nových médií a vedu ateliér na interaktivní média na FUD UJEP v Ústí nad Labem. Považuji vstup technologií jako jsou počítače, internet a elektronika za osvěžující pro oblast umění. Elektřina a programování oživují mé instalace. Pohybující se objekt je pro mě zajímavější než statická socha. Když je dnešní umění ovlivněno jinými obory, jako je jsou přírodní vědy nebo astronomie, vždy to dokáže rozvířit stojaté vody . Silným tématem dneška je enviromentalismus a je mutné přemýšlet kriticky o technologickém vývoji i v oblasti motorismu a robotiky.
V současnosti pracuji na objektech , které kombinují kov a sklo. Stále mám rád sklo stříbřené i jinak pokovené, protože vypadá jako rtuť. Nedávno skončila naše společná velká výstava v Muzeu skla a bižutérie v Jablonci nad Nisou, kde kromě mých prací byla díla mé ženy Karolíny a syna Pavla. V polovině června jsem pozván na sklářské sympozium do Železného Brodu, tak tam mě můžete potkat, jinak trávím většinu času ve sklářské škole v Kamenickém Šenově.
Doc MgA Pavel Kopřiva PhD
2025