Lidé na festivalu

Pavel Kopřiva: Umění v pohybu, mezi železem, sklem a rychlostí (Rozhovor)

Speed Festival
06/2025
Pavel Kopřiva: Umění v pohybu, mezi železem, sklem a rychlostí (Rozhovor)

Pavel Kopřiva (*1968) vytváří multimediální objekty a instalace, pracuje se sklem, s fotografií a videoartem.

Jeho práce charakterizuje nejenom konceptuální přístup, ale také práce s ironickou distancí, fikcí nebo mystifikací, ve kterých často odráží zkušenosti s postindustriální nebo posttotalitní společností.  

V rozhovoru pro Speed News mluví multimediální umělec o své fascinaci technikou, o výstavě Speed Art i o tom, proč by jel Dakar jako kreslíř momentek.

1.        Co pro vás znamená téma rychlosti a pohybu?

Jsem obecně příznivcem techniky a pohybu. Pocházím z industriální oblasti severních Čech, mám tedy rád vše co je spojeno se stroji a průmyslem. Pohybující se stroje a nejen automobily jsou pro mě úžasným důkazem lidské důmyslnosti. Fascinuje mě schopnost člověka oživit a rozpohybovat mrtvý materiál jako je železo pomocí elektřiny. Mé umění je pod vlivem této zkušenosti a fascinace technikou.

2.        Jak reflektujete vztah mezi uměním a motoristickým světem? Vnímáte tento dialog jako estetický, konceptuální nebo spíše historicko-kulturní?

Tento vztah vnímám jako estetický a konceptuální. Design automobilů je úžasným odrazem danné doby, kdy tvary , mimo jiné , odrážejí společenskou náladu a vkus.

3.        Čím je pro vás výstava Speed Art jedinečná?

Zajímají mě hraniční oborové vazby. Spojení umění a motorismu je zdánlivě vzdálený vztah, ale, Speed festival dokazuje, že to nění až tak veliká vzdálenost. Speed art je výzva pro umělce příležitost zavzpomínat na minulé směry a s podobnou vášní jako futuristé hledat vazby mezi technikou a uměním.

4.        Ovlivnilo vás někdy ve vaší tvorbě téma sportu či motosportu?

Motosport mě přímo neovlivnil, mám raději živé koně na dostizích než koně pod kapotou. Musím přiznat, že mě baví barevnost sportovních údálostí. Závody formule 1 mají skvělou atmosféru a barevnou náladu.

5.        Koho považujete z umělecké scény za výraznou osobnost zabývající se tématem právě motosportu.

Asi každého napadnou skvělé obrazy Theodora Pištěka, ale rád bych zmínil práci sochařů jako je Otto Gutfreund nebo dílo Motocyklista od Otakara Švece.

6.        Jaké je vaše oblíbené auto " DREAM CAR" a jaký automobilový designér.

Oblé tvary osobních automobilů 30. a 50. let jsou úžasné, ale já jsem milovníkem hrubé síly. Preferuji auta teréní a nákladní. Můj otec byl řidičem z povolání na šachtě a já strávil dětství v kabině skoro všech socialistických náklaďáků. Nejlepší vzpomínky mám na Tatru 148 ve verzi Mix, se kterou jezdil otec nejvíc. Zjistil jsem, že kabinu navrhl Bohumil Bek, konstruktér Tatry Kopřivnice. Tatra 148 není ale mým Dream car, rád bych byl vlastníkem legendárního válečného vozu Willys MB a Ford GPW.

7.        Vnímáte své dílo v rámci výstavy Speed Art jako solitérní výpověď, nebo spíše jako součást širšího dialogu s ostatními vystavujícími autory?

Mé dílo na Speed Art bude solitérní výpovědí a zcela jistě půjde o prostorové sochařské dílo.

8.        Kterého závodníka považujete za nejvýznamnější osobnost motorsportu.

Z mého vztahu k nákladním automobilům plyne můj zájem o dakarskou rallye, vždy se na přenosy dívám a klidně bych jel v doprovodu jako dokumentující umělec. Mohl bych kreslit momentky z bivaku nebo startu. Jo, to by mě bavilo. Závody v drsné přírodě  mě lákájí. Jestli mám zmínit osobnost motosportu, tak je to Karel Loprais. V 80. letech jsem sledoval úspěchy českých posádek a strašně se mi esteticky líbila ta auta. Zase ta barevnost polepů, co mě fascinuje.

9.        Jak vnímáte současné tendence v umění v kontextu technologického pokroku? Ovlivňuje tento vývoj i vaše vlastní umělecké myšlení?

V mé umělecké tvorbě májí technologie velký význam, pracuji v oblasti umění nových médií a vedu ateliér na interaktivní média na FUD UJEP v Ústí nad Labem. Považuji vstup technologií jako jsou počítače, internet a elektronika za osvěžující pro oblast umění. Elektřina a programování oživují  mé instalace. Pohybující se objekt je pro mě zajímavější než statická socha. Když je dnešní umění ovlivněno jinými obory, jako je jsou přírodní vědy nebo astronomie, vždy to dokáže rozvířit stojaté vody . Silným tématem dneška je enviromentalismus a je mutné přemýšlet kriticky o technologickém vývoji i v oblasti motorismu a robotiky.

10.  Na čem aktuálně pracujete a kde vás mohou lidé vidět?

V současnosti pracuji na objektech , které kombinují kov a sklo. Stále mám rád sklo stříbřené i jinak pokovené, protože vypadá jako rtuť. Nedávno skončila naše společná velká výstava v Muzeu skla a bižutérie v Jablonci nad Nisou, kde kromě mých prací byla díla mé ženy Karolíny a syna Pavla. V polovině června jsem pozván na sklářské sympozium do Železného Brodu, tak tam mě můžete potkat, jinak trávím většinu času ve sklářské škole v Kamenickém Šenově.

Doc MgA Pavel Kopřiva PhD

2025