základní informace
průvodce festivalem
Alfa Romeo 1900 byla prvním poválečným designem milánské automobilky. Na zkráceném podvozku (corto) vznikaly speciální automobily, které byly „oblečeny“ do karoserií od zvučných jmen. Těchto speciální kupé (či kabrioletů) vznikaly jen omezené počty. Je nám ctí vám představit jednu ze sta vyrobených modelů Pininfarina, jež vyniká decentním, typicky rozeznatelným stylem. Z celkových 100 vyrobených kusů lze dohledat zhruba třetinu, takže námi představená Alfa ze sbírek Portu Gallery je skutečnou raritou. K její dlouhé historii doplníme i povedenou renovaci s krásnými prvky patiny nebo fakt, že jako jedna z mála má zachovalý originální výfuk, jež má skvělý zvuk. Doplníme, že alfu 1900 C pohání dvouvačkový řadový čtyřválec 1,9 litru s výkonem kolem 100 koní, spojený se čtyřstupňovou převodovkou. Hodnotu představeného vozu navyšuje i fakt, že se v roce 2017 účastnil závodu 1000 Miglia a mezi nedávné úspěchy patří vítězství ve své kategorii při soutěži elegance The Most Classic 2023 a Automobilové klenoty 2024.
Jestli něco symbolizuje neředěnou brutalitu superaut 90. let, je to jistě Dodge Viper. Tato „novodobá Cobra“ je čím dál atraktivnější, a to nejen díky designu. První Viper značený jako RT/10 SR1 patří mezi nejvyhledávanější, celkem bylo totiž smontováno jen necelých šest tisíc kusů, a to ve čtyřech barvách. Žlutá je mezi nimi nejvzácnější, celkem bylo v letech 1992 až 1995 vyrobeno pouze 382 kusů. Námi pořízený exemplář je v originálním laku, aktuálně po velkém servisu a s nájezdem 29 000 mil s historií z USA a Švédska. Vůz zaujme tvary sklolaminátové karoserie, ale hlavně motorem – pod kapotou pracuje 8litrový (488 cui) motor V10 s rozvodem OHV, který je celý z hliníku a vyvíjelo ho Lamborghini. Nabízí celkový výkon 400 koní a 626 Nm točivého momentu, což při hmotnosti 1542 kg znamená schopnost pokořit stovku za 4,7 sekundy a maximální rychlost 266 km/h. Kromě pásů nemá Viper žádné bezpečnostní prvky, chybí ABS, ESP či airbagy, vše je podřízeno brutálnímu, ryzímu řidičskému zážitku.
První sériově vyráběné Porsche netřeba představovat – jedná se o skvělý sportovní automobil poháněný plochým, vzduchem chlazeným čtyřválcem. V našem případě jde o verzi 356 B z roku 1961, se silnějším motorem 1,6 litru o výkonu cca 75 koní. Vůz jsme do sbírek Portu Gallery pořídili z rukou soukromého sběratele z Německa, který předtím zajistil jeho vysoce kvalitní renovaci a upravil ho pro použití při dálkových soutěžích. Vůz se účastnil například jízdy Coppa delle Alpi, ale také domácích soutěží (například 7Castles Trial nebo loňský Memoriál B. Engeho tady v České Lípě). Mezi výbavu patří třeba čtyřbodové pásy, hasicí systém, přídavná světla nebo profesionální tripmaster. Porsche 356 patří mezi nezpochybnitelnou klasiku a zejména v takto skvělém stavu s pravidelným servisem patří mezi sběrateli vyhledávanou klasiku.